Gratulerer, Odd!

Hele denne uka har de norske landslagene vært samlet på Hotel Klubben i Tønsberg for å spille kvalifisering til VM i Italia neste år. Resultatet ble veldig bra, i det både det åpne laget og seniorene klarte å kvale inn. På seniorlaget spilte Odd Frydenberg i par med Lars Eide, og de endte på en meget sterk 7.plass. 8 lag fra Europasonen er klare for VM. Det norske damelaget var en hårsbredd fra å kvalifisere seg. De var inne helt det aller siste spillet i turneringen. Der stoppet de i 3 kløver med 9 stikk, mens motstanderlaget meldte 3 NT i sonen med 10 stikk, og dermed ble det et vinnerpoeng for lite.

Dette spillet fra seniorens kamp mot Skottland var helt avgjørende for å havne blant de 8 beste:

S/alle D 9 5
E K 10 8 4 2
9 3 D Kn
E 7 4 K Kn 10 9 5 3
E K 9 8 Kn 4 3
Kn 7 6 3
E K 8 5 2
D 9 5
D 7 5

Etter hjerteråpning i Syd sjanset skottene på 3 NT, men fem hjerterstikk betet den kontrakten. Odd Frydenberg i Vest og Lars Eide i Øst tok seg til 5 ruter, og den ser heller ikke så lett ut å vinne, men Lars klarte brasene. Etter es, konge i hjerter skiftet Syd til en spar, og Lars vant med bordets ess. Etter ess, og konge i trumf, spilte han så spar konge og spar til stjeling. Dermed ble sparholdet isolert til Syd, og når alle ruterne ble spilt, ble han skvist i kløver og spar. 12 essensielle imp til Norge.