Sterk sluttspurt berget plassen i 2. dvisjon

Siste helg i årets Seriemesterskap ble avviklet fredag til søndag, og det så mørkt ut for laget vårt i 2. divisjon etter et katastrofalt 0-20 tap for et Trondheimslag med bl.a landslagsspillerne Terje Aa og Allan Livgård på laget. Vi samlet oss imidlertid skikkelig de to siste kampene, og etter 39,5 vinnerpoeng av 40 mulige berget vi plassen med god margin. Per B. Sundseth var opptatt med utenlandsopphold i helgen,  og Arvid Lorentzen steppet inn som reserve. Og for en superreserve – praktisk talt feilfri hele helgen!

Her er han i aksjon ved roret i 3 NT som Syd:

Ø/Ø-V K 8 4
E K Kn 7 4
Kn 9 3
D Kn 5 3 E 9 6
D 10 7 K Kn 8 5 4
9 8 3 D 10 5
E 6 3
E K D 10 2

Etter hjerteråpning fra Øst ble altså sluttkontrakten 3 NT, og det kom hjerter syv ut til kongen og dukk. En ny hjerter ble tatt med esset, og Vest avblokkerte damen. Nå tok Arvid ruter til esset og fem runder kløver. Øst fikk det trangt og måtte kaste en hjerter og to små spar. Dermed spilte Arvid en spar som ble dukket til esset. Øst kunne hente to hjerterstikk men måtte gi bordet resten.